تمیز کردن کانترتاپ مرمریت و گرانیت

1399/12/16

کانترتاپ های سنگی نه تنها جلوه باشکوهی به آشپزخانه، حمام و اتاق های چند منظوره می بخشند، بلکه بسیار هم با دوام اند. در میان انواع سنگ های طبیعی، گرانیت و مرمریت از محبوب ترین سنگ ها برای ساخت کانترتاپ به شمار می آیند. اما سنگ ها نیز در عین مقاوم بودن، به مراقبت نیاز دارند؛ خصوصا در محیطی مانند آشپزخانه که سنگ می تواند هر آن در معرض آسیب های گوناگون باشد. بنابراین مهم است که یاد بگیرید چگونه از سنگ ها به درستی مراقبت کنید تا از آسیب به آن ها جلوگیری نمایید.

در این مقاله درباره نگهداری و تمیز کردن کانترتاپ های گرانیت و مرمریت توضیح می دهیم و همچنین نکاتی در مورد مراقبت های عمومی بیان می کنیم که برای انواع گوناگون سنگ ها کاربرد دارد.

black kitchen

کانترتاپ های گرانیتی

اسلب های گرانیت در تنوع رنگی و سازه ای بسیار متنوعی قرار دارند و یکی از مطلوب ترین سنگ ها برای کانترتاپ به شمار می آیند. گرانیت به طور طبیعی ضد باکتری است و با درزگیر مناسب ، مراقبت از آن آسان است. در ادامه نکاتی درباره نظافت روزانه و طریقه از بین بردن لکه هایی که روی این سنگ ایجاد می شود بیان خواهد شد.

نظافت روزانه

 برای براق نگه داشتن میزهای گرانیتی ، تمیز کردن روزانه با مخلوط مواد شوینده ظرفشویی و آب توصیه می شود. کافی است یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و چهار فنجان آب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. پس از این که غذا آماده شد،  با یک پارچه نرم و میکروفیبر کانتر را پاک کنید و اجازه دهید تا در هوا خشک شود.

از پاک کننده های خشن مانند پاک کننده های دستشویی حمام، سرکه یا آب لیمو که می تواند باعث از بین رفتن بافت گرانیت شود ، استفاده نکنید.

در باره راهنمای خرید سنگ مناسب چه میدانید؟

از بین بردن لکه ها

برای لکه های سخت مانند شراب قرمز یا آب چغندر ، از محلول های مخصوص سنگ استفاده کنید یا خودتان آن را با مخلوط کردن جوش شیرین و پراکسید هیدروژن بسازید تا خمیر غلیظی از قوام کره بادام زمینی ایجاد شود. مخلوط به ضخامت حدود نیم سانتی متر را روی لکه پخش کنید و روی آن را با بسته بندی پلاستیکی بپوشانید. لبه های پلاستیک را به نوار چسب بزنید تا ثابت بماند. اجازه دهید مخلوط به مدت 24 ساعت روی لکه باقی بماند. بسته پلاستیکی را برداشته و اجازه دهید مخلوط کاملا خشک شود ، سپس پاک شود. این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود. پس از تمیز کردن ، برای جلوگیری از لک شدن بیشتر ، باید محل لک شده دوباره جوش داده شود.

کانترتاپ های مرمریت

سنگ مرمریت انتخابی کلاسیک و ظریف برای آشپزخانه است که به دلیل دمای پایین سطح آن ، خصوصا در نظر سرآشپزهای حرفه ای ارزشمند است.همچنین سنگ مرمریت مشکی یکی از زیباترین انواع مرمریت است که معمولا در آشپزخانه های لوکس استفاده می شود. نکته منفی سنگ مرمریت این است که سنگی کاملاً متخلخل است ، به راحتی لک می شود و خراشیده می شود. آب بندی به لکه ها کمک می کند اما غذاهای اسیدی خیلی زود سنگ مرمریت را منقوش می کنند. برای همین نگه داری از آن بسیار اهمیت دارد.

تمیز کردن روزانه

کلید نگهداری صحیح از مرمریت، پیشگیری است. بنابراین همیشه در اسرع وقت مواد غذایی و مواد نشتی را پاک کنید. میزهای مرمریت را روزانه با مواد شوینده مخصوص ظروف و آب گرم با استفاده از پارچه ای نرم پاک کنید. اسفنج های مخصوص شست و شو را نیز کنار بگذارید. هرگز از سرکه ، پاک کننده های شیشه با آمونیاک یا هر نوع پاک کننده خشن استفاده نکنید.

از بین بردن لکه ها

برای لکه های غذایی یا عوارض زنگ زدگی فلزات، یک خمیر از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن درست کنید. خمیر را آزادانه روی سطح پخش کنید و بگذارید قبل از پاک شدن خشک شود. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید. بسیاری از لکه ها به مرور زمان کمرنگ می شوند. برای از بین بردن خراش ها می توانید از پودر پولیش مرمریت استفاده کنید.

نکاتی عمومی برای پیش گیری

کلید نگهداری از سنگ ها، پیشگیری است. در همین راستا نکاتی وجود دارد که بهتر است همواره به آن ها توجه کنید. همیشه کانترتاپ ها را از قابلمه های داغ ، ماهیتابه ها و ظروف غذا محافظت کنید. گرمای بیش از حد می تواند باعث ایجاد شوک حرارتی شود و ممکن است صفحات کانترتاپ سنگی را ترک دهد. از سه پایه هایی استفاده کنید که جریان هوا را در زیر اشیاء داغ امکان پذیر می کند..

هرگز روی میزهای سنگی نایستید و ننشینید. چرا که در صورت سنگینی بیش از حد ممکن است شکاف های کوچک در سنگ ترک ایجاد کند. به جای آن یک چهارپایه استپ بگیرید.

به نشت مایعات توجه کنید و بلافاصله آنها را پاک کنید. بیشتر سنگ ها به غذاهای اسیدی مانند شراب ، آب مرکبات ، سرکه و سس های سالاد حساس اند. غذاهایی که بیش از حد دارای رنگ های مصنوعی و طبیعی مانند Kool-Aid و چغندر هستند باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند.

برای جلوگیری از خراش ، از خرد کردن یا برش دادن مستقیم مواد بر روی کانتر سنگی خودداری کنید. همیشه از تخته برش استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سنگ چینی و سنگ لاشتر به وبسایت ما مراجعه کنید.